Fejlsøgning

Fejlsøgning af BMW

Jeg har knækket nogle hårde og seje Bmw nødder, men denne ene nød, skal i top 3 over besværlige Bmw’er. Læs med, der vil være en vigtig lektion og skræmmekampagne til sidst i historien. Bmw E70 fra 2008. Bilen kom ud til mig på et fejeblad fra et andet værksted, som havde givet op på bilen. Min tester, meldte fejl for synkronisering mellem startspærer (CAS Modul) og motorstyring. (Dme) En smal sag, som normalt kan løses på mellem 5 minutter og 30 minutter. - Troede jeg. Bilens CAS var desværre kortsluttet og selvom at jeg går stærkt ind for at redde “døde” moduler, så var det desværre nytteløst og et nyt startspærer modul blev derfor bestilt. 4 dage efter landede modulet, blev installeret og Wupti, bilen havde nu ikke længere en fejl på startspæren men derimod gearkassen. Bilen kunne ikke længere lokalisere den elektroniske gearkasse og meldte derfor fejl for død gearkasse. Alle disse enheder er naturligvis styret af bilens CAS modul og det var derfor nærliggende at fejlsøge i det område, da fejlen var opstået der. Samtlige af CAS modulets 41 ledninger blev, hver for sig, gennemgået og målt. Konklusionen var at CAS modul, ledningsnet og kommunikationsnet var fejlfrit. Diagnose software fra anden producent, end bmw, blev taget i brug og selv dette utrolig kraftige software, kom til kort. Fejlen lå altså hverken i software, kodning, moduler eller ledningsnet. 5 minutter fra at kaste håndklædet i ringen og tage grædende hjem, blev fejlen fundet. En fejl, som er så banal, sjælden , mystisk og unik, at det ikke er til at tro. Bilens AGM batteri havde aldrig været skiftet, men derimod hyppigt opladt. Dog med en lader som ikke understøtter gele AGM batterier men derimod syre batterier! Dette havde fået batteriet til at kollapse og oxidere så voldsomt, at bilens stelpol samt IBS (Intelligent Battery Sensor) var dækket af gele og korrosion. Dette havde medført at bilens CAS ikke kunne korrekte spændningsregulere og derfor først havde dræbt 1 CAS modul og derefter forhindret det andet CAS modul i at blive synkroniseret med bilens motorstyring. Morale? Få skiftet bilens batteri med intervaller, som producenten angiver. - en lader skal altid kun fungere som en hjælpelader til at skåne batteriet. Ikke til at genoplive batteriet. Ellers koster det mig grå hår og dig, en masse penge i døde moduler.